Tuesday, August 21, 2012

مقایسه پورنوگرافی و اروتیک


اگر هدف خالق اثر، مبنای برچسب گذاری «پورنوگرافی» و «اروتیک» می شد. این برچسب گذاری به مراتب راحتتر بود ولی اگر این برچسب گذاری بر مبنای دیدگاه مخاطب اثر ، صورت گیرد، با یک پروژه بی فرجام سرو کار خواهیم داشت. عوامل فرهنگی تاثیر زیادی در برداشت افراد از کارهای مربوط به امور جنسی و روابط شهوانی دارند، قاعدتا هیچ اثری نمی تواند برای یک مسلمان معتقد، اثری اروتیک تلقی شود و همه آثار ،حکم هرزه نگاری برایش خواهد داشت. با این مقدمه ، واضح است که ما قصد حصار کشی بین این دو مفهوم را نداریم و نهایت توانمان، بیان تعدادی از نکات اشتراک و افتراق بین این دو مفهوم است این اشتراکات و فرقها در جوامعی که تابوهای مربوط به سکس تا حدود زیادی از بین رفته است صادق است. و محدوده تقریبا قابل قبولی برای نصب حصار پیشنهاد میکند:



پورنوگرافی و اروتیک آثاری در حوزه فیلم،عکاسی، نقاشی،ادبیات،مجمسه سازی، موسیقی، و قلم زنی است که شهوت و جذابیت جنسی موضوع آن است.
اثر اروتیک به حذابیت و شهوت جنسی دیدی هنری دارد و در واقع اثر اروتیک یک اثر هنری است.
در یک کار پورنوگرافی هدف اصلی تجارت و کسب پول است و افزودن جنبه های هنری به سود و زیان آن بستگی دارد. ولی یک اثر اروتیک بیشتر حس زیبایی شناختی خالق آن را منعکس می کند و در خلق آن سود وزیان نقش کمتری از ذائقه هنری خالق آن دارد.
پورنوگرافی در حوزه فیلم و عکس خیلی فعالتر است در حالی که در نقاشی،مجمسه سازی و انواع دیگری کارهای مرتبط نقش اروتیک برجسته تر است.
در آثار اروتیک در حوزه فیلم و عکس، «خیلی کم» به روابط جنسی هاردکور(سکس واژینال و آنال ) پرداخته می شود و اگر به این روابط هم پرداخته شود، تمرکز اثر به اندامهای تناسلی نیست. درحالی که در آثار پورنوگرافی تمرکز بر روابط هارد کور و اندامهای جنسی حین سکس ، زیاد است.
یک اثر علی رغم اینکه به نمایش عریان اندام زنانه می پردازد ممکن است نه پورنوگرافی و نه اروتیک باشد.
اینکه اثری هم اروتیک و هم پورنوگرافی باشد،تناقضی با هم ندارند.
پورنوگرافی قدرت تغییر سلیقه افراد را در سکس دارد و از این طریق بر هنر اروتیک تاثیر می گذارد.
غالب افراد در آثار اروتیک، زیبا رو و خوش اندام هستند، در حالی که درصد زیبارویان در پورنوگرافی به این اندازه نیست.

No comments:

Post a Comment