Friday, February 17, 2012

نشانگان ناخوشي پس از ارگاسم یا POIS



نتايج يک تحقيق درباره نشانگان ناخوشي مردان پس از اُرگاسم
فراز جنسي ايشان، فرود خواهد داشت!

دانشمندان هلندي مي‌گويند يک نشانگان اسرارآميز که به صورت يک ناخوشي شبه‌آنفلوآنزا پس از آميزش جنسي و رسيدن به اوج جنسي (اُرگاسم) بروز مي‌کند، ممکن است ناشي از آلرژي مردان به اسپرم‌هاي خودشان باشد….

مرداني مبتلا به اين عارضه که به آن «نشانگان ناخوشي پس از ارگاسم» يا POIS مي‌گويند و از سال 2002 به بعد موارد آن در مقالات پزشکي گزارش شده، پس از انزال دچار علائمي شبيه آنفلوآنزا مانند تب، آب‌ريزش بيني، خستگي شديد و سوزش چشم‌ها مي‌شوند. اين علائم ممکن است تا يک هفته ادامه پيدا کند. مارسل والدينگر، استاد روان‌داروشناسي جنسي در دانشگاه اوترخت در هلند دو بررسي در اين مورد را در ژورنال پزشکي جنسي منتشر کرده که نشان مي‌دهند مردان مبتلا به اين نشانگان به مني خودشان آلرژي دارند و با شيوه درماني حساسيت‌زدايي مي‌توان به کاهش علائم آنها کمک کرد.

والدينگر مي‌گويد: «اين نتايج در پژوهش درباره اين نشانگان کشف مهمي به حساب مي‌آيند.» به گفته او يافته‌ها اين نظر را که شکايت مردان از اين نشانگان علت رواني دارد، رد مي‌کند ‌و نشان مي‌دهد که يک واکنش خودآلرژي نسبت مني محتمل‌ترين علت آن است.

گرچه از سال 2002 اين نشانگان در مقالات علمي ذکر شده،‌ اما پزشکان خانواده عمدتا از اين ناخوشي پس از ارگاسم اطلاعي ندارند. به گفته کارشناسان، بسياري از مردان دچار اين عارضه احساس شرمندگي مي‌کنند و در مورد اينکه چه مشکلي دارند، سردرگم هستند.

به گفته والدينگر با اينکه اين نشانگان شيوع چنداني ندارد، احتمالا مرداني که دچار آن هستند، نمي‌دانند که اين عارضه شناخته‌شده است و براي درمان نزد دکتر نمي‌روند. والدينگر و همکارانش در بررسي‌شان 45 مرد هلندي را که تشخيص اين بيماري در آنها داده شده بود، مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.

به گفته والدينگر، اين مردان هنگامي که پس از تحريک جنسي انزال رخ نمي‌داد، مشکلي نداشتند، اما به محض اينکه مني از بيضه‌هاي آنها خارج مي‌شد، دچار احساس ناخوشي مي‌شدند که گاهي تنها در عرض چند دقيقه بروز مي‌کرد. 33 نفر از آنها با انجام يک تست آلرژي با خراش پوستي با استفاده از مني رقيق‌شده خودشان موافقت کردند و 29 نفر آنها يعني 88 درصدشان واکنش پوستي مثبت داشتند که بيانگر يک پاسخ خود ايمني يا واکنش آلرژي نسبت به مني خود فرد بود.

در بررسي دوم، گروه والدينگر دو نفر از اين داوطلبان را تحت درمان حساسيت‌زدايي – يک شيوه درماني شناخته‌شده براي آلرژي‌ها- قرار داد. در اين شيوه درماني که به آن ايمني‌درماني آلرژي هم گفته مي‌شود، بدن فرد را به طور مکرر در معرض مقادير اندک ماده حساسيت‌زا قرار مي‌دهند و به تدريج در طول چند سال ميزان تزريق اين ماده را افزايش مي‌دهند.

در درمان حساسيت‌زدايي، اين دو مرد مورد تزريق پوستي محلول حاوي مني خودشان، در ابتدا به صورت بسيار رقيق‌شده قرار گرفتند و بعد به تدريج غلظت محلول افزايش يافت. نتايج نشان داد که در مورد اين دو مرد يکي پس از يک سال و ديگري پس از 3 سال درمان حساسيت‌زدايي، علائم نشانگان ناخوشي پس از ارگاسم کاهش قابل‌توجهي پيدا کرد.

No comments:

Post a Comment